Tělesná výchova
Úvod
Metodická řada podporuje především přirozené zařazení základů gymnastických aktivit do vzdělávací nabídky MŠ. Obecným cílem pedagogů je rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti dětí, podporování rozvoje jejich pohybových a manipulačních dovedností.
Dílčí (specifické) cíle
- zdokonalování pohybových dovedností a rozvoj pohybových schopností;
- rozvoj samostatnosti a sebedůvěry dítěte v sama sebe a kolektiv, začlenění se do kolektivu;
- posilování vytrvalosti v činnosti;
- vytvoření pravidelné potřeby pohybu a sportovních aktivit;
- osvojení si správného životního stylu a základních bezpečnostních, organizačních a hygienických zásad.
"Gymnastika je individuální sport zaměřený na ovládnutí těla a na uvědomělou kultivaci pohybu. Vychází především z obratnostních schopností, dalšími schopnostmi jsou pak dynamická síla a pohyblivost. Důležitou limitující složkou je i centrální nervový systém, který polohy těla řídí." (Dvořáková, RAABE, 2006)
Metody
Nácvik - opakování - upevňování
Příprava podmínek
Zajistit dostatečný cvičební prostor na žíněnce, a tak předcházet možným zraněním.
Pravidla
- pokud jde o první seznámení, měl by pedagog slovní výklad doplnit i názorným předvedením nebo požádat o pomoc některé z dětí, které bude instruovat;
- děti se učí osvojit si pravidla chování v tělocvičně, kdy smí či naopak nesmí cvičit na nářadí nebo s náčiním;
- pedagog by si měl uvědomit, že dlouhé prostoje, tzn. řada dětí, zvyšují riziko, že děti budou znuděné, nepozorné a budou vyrušovat;
- pedagog by měl vést organizaci tak, aby jednotlivé činnosti probíhaly proudovou metodou;
- před každým cvikem by měla platit zásada: protahovat - zpevňovat - uvolňovat.
1.část
Metodika | Činnosti, motivace | Metodické poznámky |
METODIKA NÁCVIKU KOTOULU VPŘED | ||
1) ZPEVŇOVACÍ PRŮPRAVA (posilování ramenního pletence) |
|
V MŠ se často používá laicky nazvaný cvik "rak" a "trakař", vzpor vzadu ležmo pokrčmo a vzpor ležmo roznožný. Tyto cviky jsou pro děti předškolního věku nevhodné, nebezpečné, děti při nich ztrácí stabilitu a orientaci v prostoru, je zde vysoká pravděpodobnost úrazu. |
2) ROTAČNÍ CVIKY |
|
První by mělo začít dítě nebojácné (extrovert). Nakloněnou rovinu vytvoříme položením skákacího můstku před žíněnku a jeho přikrytím další žíněnkou, rovina má tak optimální sklon a je bezpečná. Netradiční válení sudů je pro děti zajímavé a zábavné, ale dbejme na dodržování přiměřeného opakování cviku. Cvik by neměl být zaměřen jednostranně, proto ho provádíme na jednu i druhou stranu. Při jednostranném zaměření cviku je přetěžována pouze jedna hemisféra mozku. |
3) NÁCVIK KOLÍBKY |
|
Sledujeme správné držení těla při kolíbce, kolíbka se provádí na žíněnce, je nutné zajistit dostatek cvičebního prostoru. Důležité je předcházet zranění týlu, postupný nácvik kolíbky správným provedením cviku. |
4) NÁCVIK KOLÍBKY ve dvojicích |
![]() Cvičící dítě se musí při zhoupnutí zpět dotknout dlaněmi sedícího. ![]() ![]() ![]() Změna, druhé dítě je v pozici stoj rozkročný, ruce dlaněmi vzhůru u pasu, později ve výši ramen. ![]() |
Jedno dítě provádí cvik na žíněnce a druhé stojí před ním a kontroluje správné provedení cviku. Neustálým kontaktem očí s lokty neztrácejí děti orientaci v prostoru. Děti se navzájem motivují ke správnému provedení cviku. Přiměřené opakování cviku. |
5) TEST, zda je dítě připraveno k provedení kotoulu |
|
Podmínka, při níž je možno začít s nácvikem kotoulu, je, že dítě unese svoji vlastní váhu na rukou. Dítěti se nesmí podlomit paže, nesmí je krčit. Pokud tak činí, není ještě dostatečně připraveno na provedení samotného kotoulu. |
6) KOTOUL |
|
Dítě má při cviku otevřené oči, a tak neztrácí orientaci v prostoru. Každé dítě reaguje na dopomoc z odlišné strany jinak, (to je dáno lateralitou, ale také tím, na jakou stranu je při držení za ruku při chůzi u rodičů zvyklé) pedagog by měl cvičenci umožnit výběr. Dopomocí při cviku předcházíme zranění. U dětí předškolního věku je kotoul vzad zakázaným prvkem. |
7) OBMĚNY KOTOULU |
|
Děti nesmí provádět kotouly v malé vzdálenosti od sebe, hrozí nebezpečí úrazu. Děti cvičící na koberci musí mezi sebou udržovat dostatečné odstupy. Doporučuje se provádět maximálně dva kotouly v řadě za sebou. |
Závěr
Zvolený průřez metodikou nácviku kotoulu je pro děti předškolního věku přiměřená činnost, pojatá zajímavou a zábavnou formou. Takto pojatá metodika gymnastiky je pro děti přirozenější a vede je k správné koordinaci pohybů, orientaci v prostoru, správnému držení těla, samostatnosti, sebeovládání, prohlubuje důvěru v kolektiv a upevňuje organizační, bezpečnostní a hygienické zásady.
Literatura
Dvořáková, H.: Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. RAABE, 2006
Hájková, J.: Kapitoly z gymnastiky na 1. stupni základní školy. Praha 1998.
© Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Metodický portál www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, je financován z ESF a rozpočtu ČR.